03.com.ua- свободная медицинская энциклопедия. Каждый зарегистрированый участник может редактировать статьи

ЗАКОН УКРАЇНИ «Про лікарські засоби» № 123/96ВР від 4 квітня 1996 року

Материал из 03.com.ua.
Перейти к навигации Перейти к поиску


З А К О Н  У К Р А Ї Н И

Про лікарські засоби

( Відомості Верховної Ради (ВВР), 1996, 22, ст. 86 )

( Вводиться в дію Постановою ВР
     124/96-ВР від 04.04.96, ВВР, 1996, 22, ст. 87 )

{ Із змінами, внесеними згідно із Законами
  70/97-ВР від 14.02.97, ВВР, 1997, 15, ст.115
    783-XIV  від 30.06.99, ВВР, 1999, 34, ст.274
  3370-IV  від 19.01.2006, ВВР, 2006, 22, ст.184
    362-V  від 16.11.2006, ВВР, 2007,   3, ст.30
  1034-V  від 17.05.2007 }

     Цей Закон  регулює  правовідносинипов'язані зі створенням,
реєстрацієювиробництвомконтролем   якості   та   реалізацією
лікарських  засобіввизначає  права  та  обов'язки  підприємств,
установорганізацій і громадян, а також повноваження у цій сфері
органів державної виконавчої влади і посадових осіб.

Р о з д і л  I

ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

     Стаття 1. Законодавство про лікарські засоби


     Законодавство про лікарські засоби складається з цього Закону
та інших актів законодавства, прийнятих відповідно до нього.

     Стаття 2. Визначення термінів


     У законодавстві  про  лікарські  засоби  терміни вживаються у
такому значенні:

     лікарські засоби   -   речовини  або  їх  суміші  природного, синтетичного чи біотехнологічного походженняякі  застосовуються для запобігання вагітності, профілактики, діагностики та лікування захворювань людей або зміни стану і функцій організму.

     До лікарських засобів належатьдіючі речовини (субстанції);
готові лікарські засоби (лікарські препаратиліки, медикаменти);
гомеопатичні  засобизасобиякі використовуються для виявлення
збудників хвороба  також  боротьби  із  збудниками  хвороб  або
паразитамилікарські  косметичні  засоби та лікарські домішки до
харчових продуктів;

     готові лікарські    засоби    (лікарські   препарати,   ліки,
медикаменти) - дозовані лікарські засоби в тому вигляді та  стані,
в якому їх застосовують;

     діючі речовини (субстанції) -  біологічно  активні  речовини,
які   можуть   змінювати   стан  і  функції  організму  або  мають
профілактичнудіагностичну чи лікувальну дію та використовуються
для виробництва готових лікарських засобів;

     допоміжні речовини  -  додаткові  речовини,   необхідні   для виготовлення готових лікарських засобів;

     наркотичні лікарські засоби - лікарські засобивіднесені до наркотичних відповідно до законодавства;

     отруйні лікарські засобилікарські  засобивіднесені  до отруйних Міністерством охорони здоров'я України;

     сильнодіючі лікарські засоби - лікарські засоби, віднесені до
сильнодіючих Міністерством охорони здоров'я України;

     радіоактивні  лікарські  засоби  -  лікарські  засоби,    які застосовуються в  медичній  практиці  завдяки  їх  властивості  до іонізуючого випромінювання;

     Державний реєстр лікарських  засобів  України  -  нормативний
документ, який містить відомості про лікарські  засобидозволені
для виробництва і застосування в медичній практиці;

     фармакопейна стаття  -  нормативно-технічний  документякий
встановлює вимоги<;;span class=rvts6> до лікарського засобуйого  упаковкиумов  і
терміну зберігання та методів контролю якості лікарського засобу;

     технологічний регламент виготовлення лікарського засобу (далі
технологічний  регламент)  -  нормативний  документв   якому
визначено технологічні методи, технічні засоби, норми та нормативи
виготовлення лікарського засобу;

     Державна Фармакопея України  -  правовий  актякий  містить
загальні вимоги до  лікарських  засобівфармакопейні  статтіа
також методики контролю якості лікарських засобів;

     якість лікарського  засобу  -  сукупність  властивостейякі
надають  лікарському  засобу  здатність  задовольняти   споживачів
відповідно  до  свого  призначення   і    відповідають    вимогам,
встановленим законодавством;

     термін придатності лікарських засобів - часпротягом  якого
лікарський засіб не  втрачає  своєї  якості  за  умови  зберігання
відповідно до вимог нормативно-технічної документації.

     Значення   інших   термінів  визначається  законодавством  та
спеціальними словниками термінів Всесвітньої  організації  охорони
здоров'я.

     Стаття 3. Державна політика у сфері створення,
               виробництва, контролю якості та реалізації  лікарських засобів


     Державна політика у сфері  створеннявиробництваконтролю
якості та реалізації лікарських засобів спрямовується на підтримку
наукових досліджень, створення та впровадження нових технологій, а
також  розвиток  виробництва   високоефективних    та    безпечних
лікарських засобів, забезпечення потреб населення ліками  належної
якості та в необхідному асортименті шляхом здійснення  відповідних
загальнодержавних  програмпріоритетного  фінансуваннянадання
пільгових кредитів, встановлення податкових пільг тощо.

     З метою реалізації права громадян України на охорону здоров'я
держава забезпечує доступність найнеобхідніших лікарських засобів,
захист громадян у разі  заподіяння  шкоди  їх  здоров'ю  внаслідок
застосування лікарських засобів за медичним призначенням, а  також
встановлює  пільги  і  гарантії  окремим  групам   населення    та
категоріям громадян щодо забезпечення їх  лікарськими  засобами  в
разі захворювання.

     Стаття 4. Державне управління у сфері створення,
               виробництва, контролю якості та реалізації  лікарських засобів


     Верховна Рада України визначає державну політику  і  здійснює
законодавче регулювання відносин у сфері  створеннявиробництва,
контролю якості та реалізації лікарських засобів.

     Кабінет Міністрів України  через  систему  органів  державної
виконавчої влади проводить  в  життя  державну  політику  у  сфері
створення, виробництва, контролю якості та  реалізації  лікарських
засобіворганізує    розробку    та    здійснення    відповідних
загальнодержавних та інших  програм  у  межах  своїх  повноважень,
забезпечує контроль  за  виконанням  законодавства  про  лікарські
засоби.

     Управління у сфері створення, виробництва, контролю якості та
реалізації лікарських засобів у межах своєї компетенції здійснюють
Міністерство охорони здоров'я України, Державний комітет України з
медичної   та   мікробіологічної   промисловості   та   спеціально
уповноважені ними державні органи.


Р о з д і л II

СТВОРЕННЯ ЛІКАРСЬКИХ ЗАСОБІВ

     Стаття 5. Суб'єкти створення лікарських засобів


     Лікарські  засоби   можуть    створюватись    підприємствами,
установами, організаціями та громадянами.

     Автором(співавтором)    лікарського    засобу    є    фізична
особа(особи), творчою працею якої(яких) створено лікарський засіб.
Вона(вони) має право на винагороду за використання створеного  нею
лікарського засобуВинагорода  може  здійснюватись  у  будь-якій
формі, що не заборонена законодавством.

     Автор(співавтори) може подати заявку до  Державного  комітету
України з питань інтелектуальної власності на одержання патенту на
лікарський  засібПідставою  для  видачі  патенту  є  позитивний
висновок Міністерства охорони здоров'я України або  уповноваженого
ним на здійснення державної реєстрації лікарських  засобів  органу
щодо його патентоспроможності.

     Майнові  і  немайнові  правапов'язані  із  створенням   та
виробництвом  лікарського  засобурегулюються   відповідно    до
законодавства.

     Стаття 6. Доклінічне вивчення лікарських засобів


     Доклінічне вивчення лікарських  засобів  передбачає  хімічні,
фізичні,    біологічні,    мікробіологічні,        фармакологічні,
токсикологічні та інші наукові дослідження  з  метою  вивчення  їх
специфічної активності та безпечності.

     Порядок проведення доклінічного вивчення лікарських  засобів,
вимоги до умов проведення  окремих  дослідженьа  також  порядок
проведення експертиз матеріалів доклінічного  вивчення  лікарських
засобів встановлюються Міністерством охорони  здоров'я  України  з
урахуванням норм, що застосовуються у міжнародній практиці.

     Стаття 7. Клінічні випробування лікарських засобів


     Клінічні випробування лікарських засобів проводяться з  метою
встановлення  або  підтвердження  ефективності  та   нешкідливості
лікарського засобуВони  можуть  проводитись  у  спеціалізованих
лікувально-профілактичних закладах, які визначаються Міністерством
охорони здоров'я України або уповноваженим ним органом.

     Для  проведення  клінічних  випробувань  лікарських   засобів
підприємстваустановиорганізації  або    громадяни    подають
відповідну заяву до  Міністерства  охорони  здоров'я  України  або
уповноваженого ним органу.

     До заяви додаються матеріали, які містять загальну інформацію
про  лікарський  засібрезультати  його  доклінічного  вивчення,
зразки лікарського засобу та проект програми клінічних досліджень.

     Рішення  про  клінічні  випробування    лікарського    засобу
приймається за наявності:

     позитивних  висновків  експертизи  матеріалів    доклінічного
вивчення щодо ефективності лікарського засобу та його безпечності;

     переконливих даних про те, що ризик побічної дії  лікарського
засобу буде значно нижчим за очікуваний позитивний ефект.

     Порядок   проведення    експертизи    матеріалів    клінічних
випробувань встановлюється Міністерством охорони здоров'я  України
або уповноваженим ним органом.

     Замовник  клінічних  випробувань   має    право    одержувати
інформацію про хід проведення  клінічних  випробувань  лікарського
засобузнайомитися  з   результатами    клінічної    експертизи,
порушувати    клопотання    про     заміну        спеціалізованого
лікувально-профілактичного  закладуде   проводяться    клінічні
випробування.

     Клінічні випробування лікарських  засобів  проводяться  після
обов'язкової оцінки етичних та морально-правових аспектів програми
клінічних випробувань комісіями з питань етики, які створюються  і
діють  при  лікувально-профілактичних  закладахде   проводяться
клінічні  випробуванняПоложення  про  комісії  з  питань  етики
затверджується  Міністерством  охорони  здоров'я    України    або
уповноваженим ним органом.

     Рішення про затвердження програми клінічних випробувань та їх
проведення приймається Міністерством охорони здоров'я України  або
уповноваженим ним органом.

     Клінічні  випробування  лікарських  засобів  вітчизняного  чи
іноземного   виробництва  проводяться  за  повною  або  скороченою
програмою з урахуванням  нормщо  застосовуються  у  міжнародній
практиці. В окремих  випадках  за  рішенням  Міністерства  охорони
здоров'я  України  або  уповноваженого   ним    органу    клінічні
випробування можуть не проводитися.


     Стаття 8. Захист прав пацієнта (добровольця)


     Клінічні  випробування  лікарських  засобів  проводяться   за
наявності  письмової  згоди  пацієнта(добровольцяна  участь   у
проведенні  клінічних  випробувань  або  письмової   згоди    його
законного представника  на  проведення  клінічних  випробувань  за
участю неповнолітнього чи недієздатного пацієнта.

     Пацієнт (доброволець) або його законний  представник  повинен
отримати інформацію щодо суті та можливих  наслідків  випробувань,
властивостей лікарського  засобуйого  очікуваної  ефективності,
ступеня ризику.

     Замовник    клінічних    випробувань    лікарського    засобу
зобов'язаний перед початком клінічних випробувань укласти  договір
про страхування життя та здоров'я пацієнта(добровольця) в порядку,
передбаченому законодавством.

     Керівник клінічних випробувань зобов'язаний зупинити клінічні
випробування   чи  окремі  їх  етапи  в  разі  виникнення  загрози
здоров'ю  або  життю  пацієнта(добровольцяу  зв'язку    з    їх
проведенням, а також за бажанням  пацієнта(добровольцяабо  його
законного представника.

     Міністерство охорони здоров'я України або  уповноважений  ним
орган  приймає  рішення  про  припинення  клінічних    випробувань
лікарського   засобу  чи  окремих  їх  етапів  у  разі  виникнення
загрози здоров'ю або життю пацієнта(добровольця) у  зв'язку  з  їх
проведенняма  також  у  разі  відсутності    чи    недостатньої
ефективності його дії, порушення етичних норм.

     Стаття 9. Державна реєстрація лікарських засобів


     Лікарські засоби допускаються до застосування в Україні після
їх державної реєстрації, крім випадків, передбачених цим Законом.


     Державна реєстрація   лікарських   засобів   проводиться   на
підставі заявиподаної до Міністерства охорони здоров'я  України або уповноваженого ним органу.


     У заяві    про   державну   реєстрацію   лікарського   засобу
зазначаютьсяназва та адреса виробника; назва лікарського засобу
і  його  торговельна  названазва  діючої  речовини  (латинською
мовою);  синоніми; форма випуску; повний склад лікарського засобу;
показання та протипоказаннядозуванняумови відпускуспособи
застосування; термін та умови зберігання; інформація про упаковку;
дані щодо реєстрації лікарського засобу в інших країнах.

     До заяви    додаються:   матеріали   доклінічного   вивчення,
клінічного випробування та їх експертизфармакопейна стаття  або
матеріали щодо методів контролю якості лікарського засобупроект
технологічного   регламенту   або   відомості    про    технологію
виробництвазразки лікарського засобуйого упаковка; документ,
що підтверджує сплату реєстраційного збору.


     За результатами розгляду зазначених  матеріалів  Міністерство
охорони  здоров'я  України  або уповноважений ним орган у місячний
термін приймає рішення про реєстрацію  або  відмову  в  реєстрації
лікарського засобу.


     Рішенням про  державну реєстрацію затверджуються фармакопейна
стаття або методи контролю якості лікарського засобу, здійснюється
погодження технологічного регламенту або технології виробництва, а
також лікарському засобу присвоюється  реєстраційний  номерякий
вноситься до Державного реєстру лікарських засобів України.

     У Державному реєстрі лікарських засобів України зазначаються:
торговельна  назва  лікарського   засобу;   виробник;   міжнародна
непатентована   назва;   синоніми;   хімічна   назва   чи   склад;
фармакологічна   дія;   фармакотерапевтична   група;    показання;
протипоказаннязапобіжні заходивзаємодія з іншими лікарськими
засобамиспособи  застосування  та  дозипобічна  дія;   форми
випуску; умови та терміни зберігання; умови відпуску.


     Інформація, що  міститься  у  заяві  про  державну реєстрацію
лікарського  засобу  та  додатках  до  неї  (далі  -  реєстраційна
інформація),   відповідно   до  положень  цього  Закону  та  інших
нормативно-правових актів України підлягає державній  охороні  від
розголошення   та   недобросовісного   комерційного  використання.
Міністерство охорони здоров'я України або уповноважені ним  органи
зобов'язані   охороняти   таку   інформацію  від  розголошення  та
запобігати  недобросовісному   комерційному   використанню   такої
інформації.

     Якщо лікарський засіб зареєстрований в Україні, забороняється
протягом п'яти років з дати такої реєстрації (незалежно від строку
чинності  будь-якого  патентуякий має відношення до лікарського
засобу) використовувати реєстраційну інформацію для подання  заяви
про державну реєстрацію іншого лікарського засобукрім випадків,
коли право посилатись або використовувати таку інформацію одержано
в установленому порядку.


     За розголошення,   неправомірне   використання  реєстраційної
інформації   винні   особи   притягаються    до    дисциплінарної,
адміністративноїцивільної  та/або кримінальної відповідальності
відповідно до законів України.


     Для державної реєстрації лікарських засобів, що базуються або
мають  відношення  до  об'єктів інтелектуальної власностіна які
відповідно до законів України видано патентзаявник подає  копію
патенту  або  ліцензіїякою  дозволяється  виробництво та продаж
зареєстрованого лікарського засобу. Заявники подають лист, в якому
вказуєтьсящо  права  третьої  сторонизахищені  патентомне
порушуються у зв'язку з реєстрацією лікарського засобу.


     На зареєстрований   лікарський   засіб   заявнику   видається
посвідченняв  якому  зазначається  строк  діїпротягом  якого
лікарський засіб дозволяється до застосування в Україні.


     Лікарський засіб  може  застосовуватись  в  Україні  протягом
п'яти  років  з дня його державної реєстраціїЗа бажанням особи,
яка подала  заяву  про  державну  реєстрацію  лікарського  засобу,
термін,   протягом  якого  він  дозволяється  до  застосування  на
території Україниза  рішенням  реєструючого  органу  може  бути
скорочено.

     У разі  виявлення  невідомих  раніше небезпечних властивостей
лікарського  засобу  Міністерство  охорони  здоров'я  України  або
уповноважений  ним  орган  може  прийняти  рішення  про  повну або
тимчасову заборону на його застосування.


     Після закінчення  термінупротягом   якого   зареєстрований
лікарський   засіб  було  дозволено  до  застосування  в  Україні,
лікарський   засіб   може   застосовуватись    за    умови    його перереєстрації.

     Рішення про відмову в державній реєстрації лікарського засобу
приймаєтьсяякщо   не   підтверджуються   висновки   щодо   його ефективності та безпечності.


     У державній  реєстрації  може  бути  відмовлено у разіколи
внаслідок такої реєстрації будуть порушені захищені патентом чинні
майнові   права   інтелектуальної  власностів  тому  числі  при
виробництві, використанні, продажу лікарських засобів.

     Про відмову  в  реєстрації  лікарського  засобу  Міністерство
охорони   здоров'я   України   або   уповноважений   ним  орган  у
десятиденний   строк   надсилає   заявнику   письмову   мотивовану
відповідь. Рішення про відмову може бути оскаржено у встановленому
законом порядку.


     Порядок державної  реєстрації  (перереєстрації)   лікарського
засобу  та  розміри  збору за державну реєстрацію (перереєстрацію)
лікарського засобу визначаються Кабінетом Міністрів України.


     Не підлягають  державній  реєстрації  лікарські  засобиякі
виготовляються  в  аптеках  за  рецептами лікарів та на замовлення
лікувально-профілактичних закладів із дозволених  до  застосування
діючих та допоміжних речовин.

{ Стаття 9 в редакції Закону 362-V ( 362-16 ) від 16.11.2006 }

Р о з д і л  III

ВИРОБНИЦТВО ЛІКАРСЬКИХ ЗАСОБІВ

     Стаття 10. Умови виробництва лікарських засобів


     Виробництво лікарських  засобів  здійснюється  фізичними  або
юридичними  особами  на підставі ліцензії, що видається в порядку,
встановленому   законодавством.  (  Частина  перша  статті  10  із
змінамивнесеними  згідно  із  Законом 3370-IV від
19.01.2006 )

     Підставою  для  видачі  ліцензії  на  виробництво  лікарських
засобів   є   наявність  відповідної  матеріально-технічної  бази,
кваліфікованого  персоналу  (кваліфікації в окремого громадянина в
разі  індивідуального  виробництва), а також умов щодо контролю за
якістю  лікарських  засобівщо  вироблятимуться. ( Частина друга
статті  10  із  змінамивнесеними  згідно  із  Законом 3370-IV
від 19.01.2006 )

     Загальні вимоги до матеріально-технічної бази для виробництва
лікарських засобів, для проведення виробничого контролю їх якості,
а  також  технологічних  регламентів   встановлюються    Державним
комітетом України з медичної та мікробіологічної промисловості.

     Стаття 11. Загальні вимоги до виробництва лікарських засобів


     Для виробництва лікарських засобів  можуть  використовуватись
діючі, допоміжні речовини і  пакувальні  матеріалидозволені  до
застосування  Міністерством  охорони    здоров'я    України    або
уповноваженим ним органом.

     Виробництво лікарських засобів здійснюється за  технологічним
регламентом з додержанням  вимог  фармакопейних  статей  та  інших
державних стандартів, технічних  умов  з  урахуванням  міжнародних
норм щодо виробництва лікарських засобів.

     У разі зміни діючої, допоміжної речовини виробник лікарського
засобу зобов'язаний здійснити реєстрацію лікарського засобу.

     Стаття 12. Маркування лікарських засобів


     Маркування, що наноситься на етикетку, зовнішню та  внутрішню
упаковку лікарського засобу, повинно містити такі відомості: назву
лікарського засобу; назву та адресу його виробникареєстраційний
номер; номер серії; способи застосування; дозу діючої  речовини  в
кожній одиниці та їх кількість  в  упаковцітермін  придатності;
умови зберігання; запобіжні заходи.

     Під  час    державної    реєстрації(перереєстрації)    можуть
затверджуватись додаткові  вимоги  до  маркування  та  упаковки  у
зв'язку з особливостями застосування лікарського засобу.

     Лікарські  засобипризначені  для  клінічних    досліджень,
повинні мати позначення "Для клінічних досліджень".

До кожного лікарського  засобущо  реалізуєтьсядодається
інструкція  про  застосування  лікарського  засобуяка   повинна
міститиназву  лікарського  засобу;   загальну    характеристику
(хімічну  назвуосновні  фізико-хімічні  властивості,    склад);
відомості  про  фармакологічні    властивості;    показання    для
застосуванняпротипоказаннявзаємодію  з  іншими   лікарськими
засобами; способи застосування та  дозипобічну  діюзапобіжні
заходи; форми випуску; умови та строки зберігання; умови відпуску.

Р о з д і л   IV

ДЕРЖАВНИЙ КОНТРОЛЬ ЯКОСТІ ЛІКАРСЬКИХ ЗАСОБІВ

     Стаття 13. Поняття та завдання державного  контролю
                якості лікарських засобів


     Державний контроль якості лікарських засобів - це  сукупність
організаційних та  правових  заходівспрямованих  на  додержання
суб'єктами  господарської  діяльності незалежно від форм власності
та  підпорядкування  вимог  законодавства щодо забезпечення якості
лікарських засобів.

     Державний контроль  якості  лікарських  засобів  здійснюється
органами  державної  виконавчої  влади  в    межах    повноважень,
визначених законодавством України.


     Стаття 14. Органи державного контролю


     Спеціальним органом  державного  контролю  якості  лікарських
засобів є Державна інспекція з контролю якості лікарських  засобів
Міністерства  охорони    здоров'я    України    з    безпосередньо
підпорядкованими  їй  державними  інспекціями  з  контролю  якості
лікарських засобів в Автономній Республіці Крим, областяхмістах
Києві та Севастополі.

     Державну  інспекцію  з  контролю  якості  лікарських  засобів
очолює  Головний  державний  інспектор  України  з контролю якості
лікарських  засобів, який призначається на посаду і звільняється з
посади  Кабінетом  Міністрів  України за поданням Міністра охорони
здоров'я  України.  {Частина  друга  статті 14 в редакції Закону
1034-V від 17.05.2007 }

     Начальники державних інспекцій з контролю  якості  лікарських
засобів в Автономній Республіці Крим, областяхмістах  Києві  та
Севастополі є одночасно головними державними  інспекторамиа  їх
заступники  -  відповідно    заступниками    головних    державних
інспекторів з контролю якості лікарських засобів.

     Інші  спеціалісти  державних  інспекційна  яких  покладено
здійснення  державного  контролю  за  якістю  лікарських  засобів,
одночасно є державними інспекторами з контролю  якості  лікарських
засобів.

     Положення про Державну інспекцію з контролю якості лікарських
засобів затверджується Кабінетом Міністрів України.

     Державний контроль за додержанням умов виробництва лікарських
засобів  здійснюють  Державний  комітет  України  з  медичної   та
мікробіологічної  промисловості  та  уповноважені  ним    державні
органи.

     Стаття 15. Повноваження посадових  осіб  органів  державного контролю


     Посадові  особи  органів  державного   контролю    в    межах компетенції, визначеної законодавством, мають право:

     перевіряти  додержання  вимог  законодавства   щодо    якості
лікарських  засобів  під  час    їх    виробництва,    зберігання,
транспортування та реалізації суб'єктами господарської діяльності;

     безперешкодно  проводити    огляд    будь-яких    виробничих,
складськихторговельних  приміщень    суб'єктів    господарської
діяльності  (з  урахуванням  встановленого  режиму   роботи)    за
наявності рішення про перевірку;

     одержувати від суб'єктів господарської  діяльності  необхідні
відомості  про  додержання  вимог  стандартівтехнічних    умов,
фармакопейних статей і  технологічних  регламентіва  також  про
забезпечення  якості  лікарського  засобу  під  час   виробництва,
транспортування, зберігання та реалізації;

     відбирати  зразки  лікарських  засобів    для    лабораторної
перевірки їх якості. Вартість  відібраних  зразків  та  проведення
контролю їх якості включається до виробничих витрат  суб'єктіву
яких ці  зразки  відібраноПорядок  відбору  зразків  лікарських
засобів визначається Кабінетом Міністрів України;

     давати  обов'язкові  для  виконання  приписи  про    усунення
порушень стандартів  і  технічних  умовфармакопейних  статей  і
технологічних регламентів, а також про усунення порушень  під  час
виробництва, зберігання, транспортування та реалізації  лікарських
засобів;

     передавати матеріали перевірок, що  містять  ознаки  злочину,
органам дізнання чи попереднього слідства;

     накладати  штрафи  на  суб'єктів  господарської    діяльності
незалежно від форм власності у разі порушення  ними  стандартів  і
технічних умов, фармакопейних статей і  технологічних  регламентів
під час виробництвазберіганнятранспортування  та  реалізації
лікарських засобів;

     складати  протоколи  про  адміністративні  правопорушення  та
накладати адміністративні штрафи;

     звертатися  до  органівуповноважених  видавати ліцензію на
здійснення  виробництваоптову  закупівлюоптову  та роздрібну
реалізацію   лікарських  засобівз  пропозицією  про  анулювання
виданих  ліцензій у разі порушення суб'єктами господарювання умов,
за  яких  видано  ліцензіїа  також стандартів і технічних умов,
фармакопейних  статей і технологічних регламентів; ( Абзац десятий
частини  першої  статті 15 із змінами, внесеними згідно із Законом
3370-IV від 19.01.2006 )

     зупиняти  чи забороняти виробництво лікарських засобів у разі
систематичного або грубого порушення вимог стандартів та технічних
умов, фармакопейних статей і технологічних регламентів;

     забороняти зберігання, реалізацію та використання  лікарських
засобів, якість яких не відповідає встановленим вимогам.

     Законні  вимоги  посадових  осібякі  здійснюють  державний
контроль якості лікарських засобів, є обов'язковими для виконання.

     Посадові  особи   органів    державного    контролю    несуть
відповідальність за розголошення інформації, яка стала  їм  відома
внаслідок виконання службових обов'язків і охороняється відповідно
до законодавства.

     Стаття 16. Правовий захист посадових осіб органів державного
                контролю


     Посадові особи органів державного  контролю  перебувають  під
захистом закону.

     Втручання в дії посадових осіб органів  державного  контролю,
що перешкоджає виконанню їх службових обов'язків, тягне  за  собою
відповідальність згідно із законодавством України.

     Життя та здоров'я посадових осіб органів державного  контролю
підлягають  обов'язковому  державному  страхуванню   на    випадок
каліцтва або  захворюванняодержаного  під  час  виконання  ними
службових обов'язків. Порядок та умови страхування  встановлюються
Кабінетом Міністрів України.



Р о з д і л   V

ВВЕЗЕННЯ В УКРАЇНУ ТА ВИВЕЗЕННЯ З УКРАЇНИ

ЛІКАРСЬКИХ ЗАСОБІВ

     Стаття 17. Порядок ввезення в Україну лікарських засобів

     На  територію  України  можуть  ввозитись  лікарські  засоби,
зареєстровані в  Україніза  наявності  сертифіката  якостіщо
видається виробником.

     Контроль за ввезенням на митну територію  України  лікарських
засобів  здійснюється  Державною  інспекцією  з  контролю   якості
лікарських засобів.

     Незареєстровані лікарські засоби можуть  ввозитись  на  митну
територію України для:

     проведення доклінічних досліджень і клінічних випробувань;

     реєстрації лікарських засобів в Україні (зразки препаратів  у лікарських формах);

     експонування на виставках, ярмаркахконференціях  тощо  без права реалізації;

     індивідуального використання  громадянами.

     Порядок ввезення лікарських  засобів  у  зазначених  випадках
визначається Міністерством охорони здоров'я України.

     У  випадках  стихійного   лиха,    катастроф,    епідемічного
захворювання  тощо  за  окремим  рішенням  Міністерства    охорони
здоров'я України дозволяється ввезення незареєстрованих в  Україні
лікарських засобів зарубіжних країн за  наявності  документівщо
підтверджують їх реєстрацію і використання в цих країнах.

     Стаття 18. Вивезення лікарських засобів з України


     Вивезення  лікарських  засобів  з  України  здійснюється    в порядку, передбаченому законодавчими актами України.


Р о з д і л  VI

РЕАЛІЗАЦІЯ ЛІКАРСЬКИХ ЗАСОБІВ

     Стаття 19. Порядок торгівлі лікарськими засобами


     Оптова, роздрібна торгівля лікарськими засобами на  території
України здійснюється підприємствамиустановами, організаціями та
фізичними  особами  -  суб'єктами  підприємницької  діяльності  на
підставі   ліцензії,   яка   видається  в  порядкувстановленому законодавством.

     Суб'єкт господарювання  може  здійснювати  оптовуроздрібну
торгівлю  лікарськими  засобами за умови відповідності ліцензійним
умовам провадження певного виду діяльності.

(Стаття  19  в  редакції  Закону    3370-IV від 19.01.2006)

     Стаття 20. Загальні вимоги до реалізації лікарських засобів


     На  території    України    можуть    реалізовуватись    лише
зареєстровані лікарські засоби, крім  випадківпередбачених  цим
Законом.

     Реалізація лікарських засобів здійснюється лише за  наявності
сертифіката якості, що видається виробником.


     Стаття 21. Реалізація (відпуск) лікарських засобів громадянам


     Реалізація   (відпуск)    лікарських    засобів    громадянам здійснюється за рецептами та без рецептів лікарів.

     Забороняється  реалізація  (відпускгромадянам    неякісних
лікарських засобів або таких, термін придатності яких минув або на
які відсутній сертифікат якості, що видається виробником.

     Правила приписування  лікарських  засобіва  також  перелік
лікарських  засобівякі  можуть  реалізовуватись  без   рецептів
лікарів, затверджуються Міністерством охорони здоров'я України.

     Стаття 22. Забезпечення  населення  лікарськими засобами на
                випадок стихійного лихакатастрофепідемічних
                захворювань


     Для  утворення  і  збереження    загальнодержавних    запасів
лікарських  засобів  на  випадок  стихійного   лиха,    катастроф,
епідемічних  захворювань    Кабінет    Міністрів    України    або
уповноважений  ним  орган  утворює  та  визначає    спеціалізовані
державні установи та організації. З  цією  метою  він  може  також
укладати  відповідні  договори  з    суб'єктами    підприємницької
діяльності будь-яких форм власності.

     Порядок створення та використання  загальнодержавних  запасів
лікарських засобів, їх  обсяги  визначаються  Кабінетом  Міністрів
України.

     Уряд  Автономної  Республіки  КримобласніКиївська    та
Севастопольська міські  державні  адміністрації  створюють  власні
запаси лікарських засобів на випадок стихійного  лихакатастроф,
епідемічних захворювань.

     Стаття 23. Утилізація та знищення лікарських засобів


     Неякісні лікарські засоби, включаючи тітермін  придатності
яких закінчився, підлягають утилізації та знищенню.

     Утилізація  та  знищення  лікарських   засобів    проводяться
відповідно до  правилщо  затверджуються  Міністерством  охорони
здоров'я України, та інших вимог законодавства.



Р о з д і л VII

ЗАКЛЮЧНІ ПОЛОЖЕННЯ

     Стаття 24. Фінансове забезпечення


     Фінансування  створеннядоклінічного  вивченняклінічного
випробуваннявиробництваконтролю  якості  лікарських  засобів
здійснюється  за  рахунок  Державного  бюджету  України,   бюджету
Автономної Республіки  Крим  і  місцевих  бюджетівпозабюджетних
фондів, коштів підприємств, установ, організацій  та  громадяна
також будь-яких інших джерел, не заборонених законодавством.

     Витрати на фінансування наукових  робіт  по  створенню  нових
лікарських засобів відносяться на рахунок собівартості продукції в
порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

     (Частина  третя  статті  24  втратила  чинність на підставі
Закону    783-XIV  від  30.06.99 - редакція набирає чинності  одночасно  з  набранням  чинності Законом про Державний бюджет  України на 2000 рік )

     Стаття 25. Матеріально-технічне забезпечення


     Держава    організує    матеріально-технічне     забезпечення
створення, виробництва, контролю якості та  реалізації  лікарських
засобів в обсязі, необхідному для надання населенню  гарантованого
рівня медико-санітарної допомоги.

     Нормативи  мінімального  забезпечення  населення   державними
закладами охорони здоров'я, що  здійснюють  реалізацію  лікарських
засобів, визначаються Кабінетом Міністрів України.


     Стаття 26. Інформаційне забезпечення


     Держава створює умови для інформаційного забезпечення у сфері
створення, виробництва, контролю якості та  реалізації  лікарських
засобів в Україні.

     Міністерство охорони здоров'я України забезпечує інформування
про зареєстровані та про виключені з Державного реєстру лікарських
засобів України лікарські засоби.

     Реклама  лікарських засобів здійснюється відповідно до Закону
України  "Про  рекламу" (Частина третя статті 26 в редакції Закону 70/97-ВР від 14.02.97 )

     (  Частину  четверту  статті  26 виключено на підставі Закону 70/97-ВР від 14.02.97 )

     (  Частину  п'яту  статті  26  виключено  на  підставі Закону 70/97-ВР від 14.02.97 )

     (  Частину  шосту  статті  26  виключено  на  підставі Закону 70/97-ВР від 14.02.97 )


     Стаття 27. Відповідальність за порушення законодавства  про
                лікарські засоби


     Особи, винні в порушенні законодавства про лікарські  засоби,
несуть  дисциплінарнуадміністративну,   цивільно-правову    або
кримінальну відповідальність згідно із законодавством.


     Стаття 28. Міжнародне співробітництво


     Україна бере участь у міжнародному  співробітництві  у  сфері
створення, виробництва, контролю якості та  реалізації  лікарських
засобівІз  цією  метою  розробляються  і виконуються міжнародні
наукові програми, здійснюються  обмін  інформацієюпрогресивними
методами  та  технологіями  створення  і  виробництва   лікарських
засобів, їх експорт та  імпортпрофесійний  і  науковий  контакт
працівників охорони здоров'я тощо.

     Держава  розвиває  і  підтримує  всі    форми    міжнародного
співробітництва у сфері створення, виробництва, контролю якості та
реалізації лікарських  засобівщо  не  суперечать  законодавству
України.


Президент України                                        Л.КУЧМА

м. Київ, 4 квітня 1996 року
123/96-ВР